2019-03-29 07:16Pressmeddelande

Bengt Christell-priset instiftas!

För att hedra minnet av Bengt Christell, som gick bort i december 2017, instiftar Bokförlaget Opal nu ett debutantpris för bilderboksskapare – Bengt Christell-priset.

Bengt ägnade större delen av sitt liv åt barnboksbranschen och har lämnat ett stort avtryck efter sig. Han startade på Bonniers förlag, och gick sedan vidare som förlagschef på Tidens förlag, varefter han startade Bokförlaget Opal 1973 tillsammans med Valborg Segerhjelm. Tillsammans med bl.a. Astrid Lindgren var han också en av initiativtagarna till Barnens bokklubb. Bengt brann för barnboken, för hög kvalitet och för att det skulle finnas passande böcker för alla barn. Att hitta nya författare och illustratörer, till exempel genom att anordna bilderbokstävlingar, låg honom extra varmt om hjärtat. Den första tävlingen Bengt anordnade vann Sven Nordqvist med ”Agaton Öman och alfabetet”.

För att föra minnet av Bengt vidare instiftas därför Bengt Christell-priset, en bilderbokstävling för debutanter som kommer äga rum vartannat år. Vinnaren kommer att tillkännages på Bengts födelsedag den 25 januari och vinstsumman är 25.000 kr, samt utgivning med bokkontrakt och sedvanlig royalty och garantihonorar. Publicering av vinnarbidraget sker under hösten samma år.

Första vinnaren presenteras 2020 och juryn består av:

• Catrine Christell, VD för Bokförlaget Opal och dotter till Bengt Christell
  • Sven Nordqvist, författare och illustratör och vinnare av den första bilderbokstävlingen som Bengt ordnade, 1983
  • Marianne von Baumgarten Lindberg, medgrundare av Barnens Bokklubb
    och vän till Bengt
  • Emelie Andrén, bilderboksförfattare och anställd på säljbolaget
    Hemming & Baggfelt

Mer information finns på www.opal.se

Om Bokförlaget Opal

Bokförlaget Opal startades 1973 och är ett fristående och starkt förlag på den svenska barnboksmarknaden. Meddela oss om du inte längre önskar få våra utskick!

PR- och marknadsföringssansvarig
Hanna Smedberg