2021-09-06 05:45Pressmeddelande

Arkitektur och bokstäver i ny bilderbok

Jonas Tjäder och Maja KnochenhauerJonas Tjäder och Maja Knochenhauer

Jonas Tjäder och Maja Knochenhauer är arkitekter som nu debuterar med en mångbottnad ABC-bok, Bokstavshusen.

Arkitektduon, som inte bara delar boken tillsammans utan även livet i Bagarmossen med två barn, är utbildade på Arkitektur- och designhögskolan i Oslo, Technische Universiteit Delft, KTH och Chalmers.

I deras debut Bokstavshusen leker de med tanken på vad ett hus kan vara. Här står bokstävernas form står i centrum, lika mycket som dess ljud. De låter bokstävernas former bli till rumsligheter som fylls med ett myller av människor, funktioner, maskiner och djur. De detaljerade illustrationerna redovisar byggnaderna i sektion med materialitet och konstruktion.

Det här är en bok som kommer läsas många gånger och ge både barnet och den vuxne läsaren nya historier vid varje läsning. På uppslagen med bokstäverna som rymmer hus finner man även både bovar och förrymda djur. Sist i boken finns ett persongalleri som skapar nyfikenhet att läsa boken en gång till, med ny kunskap om vad som kan finnas i och runt bokstäverna.

För den vuxne läsaren är det kul att veta att flera av husen i boken flirtar med arkitektur- och designklassiker:

- Naturum vid Tåkern, Gert Wingårdh 2012 (N-Naturum)
- SAS-hotellet i Köpenhamn, Arne Jacobsens  1960 (H-hotell)
- Hoppbacke i Holmenkollen, JDS 2010 (S-slalomanläggning)
- Restauranginrednin, Alvar Aalto (R-restaurang)
- Förskolan Tellus, Tham & Videgård 2010 (F-förskola)
- Moderna museet Malmö, Tham & Videgård 2009 (M-Museum)
- Värtaverket, Ferdinand Boberg 1892 (E-elkraftverk)
- Operahuset Sydney, Jörn Utzon 1973 (O-operahus)
- Blomsterkiosk Malmö, Sigurd Lewerentz 1969 (Q-Quinoakokeri)
- Metro Paris, Hector Guimard 1900-1913 (T-Tågstation)

För mer information och recensionsex kontakta Melina Nordstrand.

Om Bokförlaget Opal

Bokförlaget Opal startades 1973 och är ett fristående och starkt förlag på den svenska barnboksmarknaden. Meddela oss om du inte längre önskar få våra utskick!

Försäljningsansvarig
Melina Nordstrand